• Audiolicious Part Eight 2009

Damit das hier nicht zum Video/Gimmick Blog verkommt habe ich mal wieder durchgehört.

Atom™ - Liedgut
The Wire Magazine 299, January 2009:
"In the publicity photos that accompany Liedgut, Uwe Schmidt, the man behind both the sculpted electronica of Atom TM and the cheesy exotica of Señor Coconut, stretches out in a chair at the Schumann Haus Zwickau, at a piano that used to belong to Clara Schumann. His hair is slicked, the moustache perfectly trimmed, and his clothing immaculately creased. The moods which it captures are multiple: European aristocratic sophistication, Weimar decadence, the stiff poise of Kraftwerk. The apparent inspiration for Liedgut was an exploration of Romanticism in the Germanic mode, from Schubert and Nietzsche to Kraftwerk. While both the presentation and the iridescent electronic sheen of the music suggest a gloss on this weighty historical heritage, the multi-layered nature of the project means this is superficiality which takes deep roots.
Liedgut is precise, pulsing but mostly beatless electronica, with none of the flirty Latin flippancy of Señor Coconut.
Although it shares a melodic purity and some vocodered spoken cadences with Kraftwerk, the dynamic is not Europe Endless motorik horizons, but the frozen-in-time classicism of the waltz. Concise, graceful melodic segments are duplicated across many of Liedgut´s 19 short tracks, with the album´s centrepiece three exquisite "12 Mittlere" compositions. The repertoire of Liedgut is intimately familiar but uncannily assimilated, as if Germanic classicism had been rendered as a endless fractal electronic composition.
Florian Schneider adds vocals on an elegiac epilogue to the album, and even some repeated sampled tics of mobile phone interference in the middle section can´t quite shatter the mirage of timelessness." (7/10)
myspace.com/atomtm

Hildur Gudnadottir – Without Sinking
Boomkat say: “The sound Gudnadottir's cello makes paints these mysterious landscapes with an almost mystical purity, opening track "Elevation", for example, manages to outline an increasingly intense, almost mournful picture with seemingly simple layering techniques and barely perceptible processes submerged by the pregnant sound of Gudnadottir's hugely evocative instrument. (…) The album closes with the dense "Unveiled", an ominous drone undulation steered by those cautious, towering strings and barely perceptible found sounds. It's the space between the notes, the restraint and expectation, that packs the biggest emotional punch on this incredibly moving recording, never allowing those 'cinematic' qualities to get in the way of the genuine dread and catharsis resting at the core of this utterly magnificent album. Amazing music.”
Sehr dronig, sehr soundtrackig, sehr viel Cello Sounds. Mir dann doch etwas zuviel. (6/10)
hildurness.com
myspace.com/hildurness

The Horrors – Primary Colours
Habe die Platte jetzt schon x-mal gehört, unschlüssig ob das jetzt ein fetter Achtpunkter oder ein schmallippiger Fünf-Punkter ist. The Horrors erinnern mich an was was ich nicht genau beschreiben kann. Sie klingen oft sehr nach alten The Cure, besonders der Basslauf und der jammernde Gesang, dann nach The National. Sie sind aber punkiger und krachiger als The Cure, aber waviger und achtziger als The National. „Scarlet Fields“ ist sooo geil! „Sea Within A Sea“ ist sooo geil! (7.5/10)
thehorrors.co.uk
myspace.com/thehorrors

Maximilian Hecker – One Day
Ich liebe Maximilian Hecker ja seit seinem ersten Album. Ich verbinde mit dieser Musik so wahnsinnig viel, vor allem meine Zeit in Berlin, meine Zugtage in Wien. Irgendwie macht mich Heckers Sound immer so selig, rührig, gut. Ich weiss das ist alles so verdammt kitschig, schleimig, unerträglich aber was solls. Richard Sanderson’s „Reality“ habe ich auch irgendwie geliebt, trotz „La Boum“ etc. Und jetzt hört mir auf mit James Blunt ;) Ich Schmalzkopp, peinlich ist das! (7/10)
maximilian-hecker.com
myspace.com/maximilianhecker

Pj Harvey & John Parish – A Woman A Man Walked By
Gut ich bin bei glühender Verehrer von Pj Harvey und von John Parish habe ich vorher noch nie etwas gehört. „Black Hearted Love“ hat doch was interessant herbes, gequältes. Leider ist das Album weniger interessant und derbe langweilig und gequält cool. (5/10)

Stimming – Reflections
Auf Diynamics! Hamburger Tausendsassa macht fluffigen Minimal House. Oder ist das Deep House. Seht mir bitte nach da Klassenunterschiede zu machen. Stimming ist sehr direkt. Lest dazu de-bug: "Hamburg, das ist immer Melodie. Hamburg war immer schon House. Während Frankfurt Muskeln waren, Berlin eine geistige Brechstange, weht in Hamburg etwas luftiges. Stimming, und Diynamic als ganzes, verkörpert das seit Jahren deutlicher. Dabei ist das Debut-Album von ihm wirklich nicht nur blumig. Auch wenn man es an den Titeln ablesen könnte, "Sonntag Morgen", "After Eight", "Die Schönheit", "Der Kuss", steckt in der Melodiösität der Stücke von Stimming, die schon seit zwei Jahren die Dancefloors immer wieder in ein besonders Licht tauchen, mehr. Es geht ihm, wie kaum jemand anders darum, in die Melodien nicht nur in ihrer Struktur, ihrem harmonischen Zusammenspiel, einzutauchen und diese klassische Tiefe in ihnen zu sehen, sondern die Akribie mit der sie bis in die Details der Sounds aufgefächert, fraktalisiert werden, hat gelegentlich schon etwas chirugrisches. Präzision, Perfektion, aber doch in einer Sanftheit, die immer wieder verblüfft. Der Beweis jedenfalls, dass Schönheit und Komplexität auf eine ganz Neue Weise immer wieder zusammenfallen können." (7/10)
myspace.com/stimming

10-20 – 10-20
"10-20’s self titled album is a claustrophobic hulk of a release, constructed from parts of discarded machinery, short-circuiting currents of krautrock, broken hip hop structures, dense aquatic substreams and spectral elements, all of which are funnelled towards a single cohesive hypnotic pulse.
Based in devon, the coastal and elemental forces of the producer’s environment is evident in the scope of intricate sounds layered and woven into rough shorn textures, where only a filtered ghostly impression of club-land’s influence can be discerned within the resultant sound."
Ambient Hip-Hop ohne Vocals? Ambient Dub? Auf jeden Fall eine empfehlenswerte Geschichte! (7/10)
highpointlowlife.com
myspace.com/1020musik

Nächstes Audiolicious folgt alsbald mit The Gentleman Losers, Pendle Coven, Neil Young, Depeche Mode, Bill Callahan und Lawrence English.

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